home_hover home mail_hover mail-small_hover mail-small mail activities_hover activities cancel check_hover check chevron clock close_hover close comment days edit_hover edit-small edit external_hover external facebook_hover facebook information_hover information link_hover link logout_hover logout mute_hover mute pause_hover pause plus radiocheck report_hover report reporters_hover reporters search share-bottom share-right sponsors_hover sponsors supporters_hover supporters-small supporters tag-right_hover tag-right twitter_hover twitter updates_hover updates user_hover user volume
Mijn reisdagboek
Edukans Actieplatform
Malawi 22 april – 7 mei 2017 Mijn reis naar Lilongwe begon op zaterdag 22 april. Door mijn ouders en zus Sigrid word ik op de trein gezet...

Mijn reisdagboek

Malawi 22 april – 7 mei 2017

Mijn reis naar Lilongwe begon op zaterdag 22 april. Door mijn ouders en zus Sigrid word ik op de trein gezet in Dordrecht. In deze trein zitten al wat groepsgenoten en samen reizen we naar het vliegveld in Zaventem. We komen netjes op tijd aan en zien daar de rest van de groep. In totaal zijn we met 21 personen, waarvan 10 studenten, 9 leerkrachten van het PO, VO, VSO en HBO en 2 directeuren (die een apart programma uitvoeren met de directeuren daar). Via Parijs en Addis Abeba vliegen we naar Lilongwe. Op zondag 23 april landen we rond 12.30u in Lilongwe. Na aardig wat tijd te hebben doorgebracht bij de douane kunnen we eindelijk vertrekken naar ons hotel (een oud klooster). Deze is erg netjes! Iedereen heeft een eigen kamer, een eigen badkamer met een westerse wc en een (meestal) warme douche. ’s Avonds spreken we met elkaar het programma voor de volgende dag door; de dag dat we onze Malawiaanse collega’s gaan ontmoeten.

Maandag 24 april
De wekker gaat al om 6.30u want we vertrekken bijtijds naar de conference hall waar we die dag zullen gaan werken. Eerst moeten er nog tafels en stoelen worden klaargezet en wat vlaggen en posters worden opgehangen. Vanaf 8.30u komen de eerste teachers en headteachers aan. We moeten even goed oefenen hoe het handen schudden hier gaat, want er hoort hier nog een extra handeling bij. Nadat je elkaar een hand geeft draai je je hand omhoog en weer terug. Dit kan één keer of vaker, je kunt het zo gek maken als je zelf wilt. Ook oefenen we de namen, maar dit is erg lastig te onthouden. Onze Malawiaanse collega’s zien er erg netjes uit. Vrouwen dragen kleurrijke jurken en mantelpakjes, mannen zijn in pak inclusief stropdas. Na een algemene opening splitsen we op. Ik zit in schoolgroep C, deze gaat werken op de twee scholen : Sonkhwe Primary school en Mtenthera PS. We beginnen met wat kennismakingsspellen en we maken een netwerk met een bolletje wol. Vervolgens gaan we met elkaar in gesprek aan de hand van pedagogische kaarten. Iedereen geeft aan wat hij of zij belangrijk vindt in zijn school en klas. Tussendoor krijgen we frisdrank en voor iedereen een rol koekjes. We vullen met de scholen de ‘garage store’ in: waar zijn ze trots op? Wat hebben ze nodig? Wat willen ze wegdoen en wat willen ze binnenhalen? De scholen presenteren dit aan elkaar. Er is veel vraag naar actieve werkvormen om alle kinderen in de klas te betrekken bij de lessen en ze zelf actief mee te laten doen, juist omdat het zulke grote groepen zijn. Hier zullen we dus de komende weken veel mee gaan werken. Tussendoor wordt er natuurlijk ook veel gekletst en met Arie in onze groep ook veel gezongen! Rond half 5 zijn we terug in het hotel en bereiden we nog wat dingen voor voor de volgende dag.

Dinsdag 25 april
Om 6 uur zitten we al aan het ontbijt. We moeten vroeg vertrekken, want de scholen beginnen hier al om 7.30u. Iedereen heeft er ontzettend veel zin in. We stappen de bus in en worden per groep bij onze scholen afgezet. Wij zijn als tweede aan de beurt. We worden op Sonkhwe PS ontvangen de door de leerkrachten en veel nieuwsgierige leerlingen. Het is best een beetje vreemd als je zoveel koppies nieuwsgierig naar je ziet kijken en je maar moeilijk kunt communiceren met ze. We worden ontvangen door Sylvester, hij vervangt de directeur want die heeft ook studiedag van Edukans. De kamer van de directeur is echter zo klein dat we uitwijken naar een klaslokaal. Daar stellen we ons voor aan de leerkrachten en vertellen de leerkrachten aan welke klas zij lesgeven. Het is een school met 1000 leerlingen en een team van 17 mensen. De dag begint hier regelmatig met een assembly (openingsceremonie) waarbij alle kinderen buiten in rijen staan per klas. Er komt dan een kleine bewegingsoefening en ze zingen het volkslied. Wij worden ook geïntroduceerd. Wanneer de kinderen de klassen ingaan spreken wij met de leerkrachten af wie in welke klas mag gaan kijken. Ik word gekoppeld aan Lucia en Aaron van standard 2 (vergelijkbaar met groep 4). Vol verwachting stap ik de klas binnen. Alle kinderen gaan direct staan. De leerkrachten beginnen hier elke morgen met ‘Goodmorning’ met als reactie van alle leerlingen ‘Goodmorning’, ‘How are you?´ ‘I’m fine, thank you, how are you?’ ‘I’m fine thank you, sit down’ ‘Thank you, you’re welcome’. Als ik daarna ook goedemorgen zeg begint het weer van voor af aan. Dit gesprek voer je eigenlijk met iedereen die je tegenkomt hier, er zit weinig variatie in. Er wordt voor mij een plastic stoel neergezet achter in de klas. Er is verder weinig aanwezig. De 80 kinderen die ik vandaag in het lokaal tel zitten allemaal op de vloer. Er staat nog een plastic stoel voor de leerkracht en een klein bureau. Ook is er een inbouwkast en hangt er een krijtbord. Op de muur achterin het lokaal hangt één poster. Standard 1 t/m 4 krijgen les in het Chichewa en één uur Engels per dag. Standard 5 t/m 8 krijgen les in het Engels en nog één uur Chichewa per dag. Standard 2 begint die dag dan ook met Chichewa. Lucia legt mij uit dat ze de tafel van 2 gaat introduceren. Verder kan ik er niks van verstaan. Gelukkig valt er genoeg te zien. De kinderen moeten deze les veel herhalen wat de juf zegt en ze werken in een groepje. Bij ieder groepje komt en een stengel met blaadjes in het midden te liggen waarmee ze de tafel van 2 moeten oefenen. Maar niet alle kinderen doen daar actief aan mee. Hier is winst in te behalen. Wanneer ze de antwoorden van de sommen in hun schriftje moeten schrijven worden er nog veel fouten gemaakt. Tussendoor hoor ik leuke liedjes en zie ik mooie bewegingen, daar zijn ze dol op. Aaron geeft een Engelse les. Hij heeft een hele positieve insteek en ieder goed antwoord wordt dan ook beloond met ‘one clap for him/her’, waarbij alle kinderen tegelijk 1 keer in hun handen klappen. Maar ook in deze les wordt er door de leerkracht veel verteld en moeten de leerlingen veel herhalen, vaak weten ze de betekenis niet. Als er wordt verteld dat de kinderen pauze hebben rennen ze allemaal blij de deur uit, erg herkenbaar! Buiten staan Linda Z. en ik even te praten over onze ervaringen en worden we binnen een mum van tijd omringd door honderd nieuwsgierige kinderen. Ze komen steeds dichterbij staan en kijken zwijgend naar deze Azungu’s (blanke mensen). Voor sommige kinderen is het de eerste keer dat ze blanke mensen zien. Wanneer we een liedje proberen te zingen met zijn alle komt er weinig reactie, ze zijn zo onder de indruk. Wanneer we via de leerkrachten vragen of ze mee willen doen komen er wat enthousiaste bewegingen bij. Na de pauze kijk ik nog wat lessen mee. Om 12.30u is de onderbouw uit. Die middag geven we workshops aan de onderbouw leerkrachten. In de workshops bespreken we verschillende actieve werkvormen en laten we de leerkrachten deze zelf ervaren. Ook bespreken we een stukje communicatie. Na de workshops ga ik in gesprek met Aaron en Lucia. Welke lessen geven ze morgen en waar kunnen we actieve werkvormen invoegen zodat alle kinderen betrokken worden bij de les. Samen bereiden we deze lessen voor. Aan het einde van de dag evalueer ik de dag met mijn schoolgroep. We merken dat de groepen in de lage standards groter zijn (tot wel 130 leerlingen aanwezig en in de bovenbouw 50/60 leerlingen) en er geen meubilair aanwezig is en dat er door de bovenbouw leerkrachten al meer actievere werkvormen worden toegepast en er bankjes staan waarop ze met 3/ 4 kinderen zitten. We stappen weer in de bus richting het hotel. Na een lekkere douche en het avondeten hebben we nog tijd om lessen voor te bereiden. Ik schrijf vandaag ook samen met Eva het verslag voor op de website.

Woensdag 26 april
Vandaag zijn er maar liefst 110 leerlingen aanwezig. Officieel zitten er 177 leerlingen in deze klas, maar er zijn er dagelijks veel afwezig door verschillende redenen (werkzaamheden thuis of vanwege het ‘koude’ weer). Elke dag wordt er geteld hoeveel jongens en meisjes aanwezig zijn. In sommige klassen wordt dit ingevuld op namenlijsten, in deze klas heb ik dit niet gezien. De jongens en meisjes moeten hier trouwens allemaal kort haar hebben.
Ik mag vandaag een Engelse les geven. Nou ja dat heb ik geprobeerd, maar dat is erg lastig omdat de kinderen erg slecht Engels spreken en verstaan. Daarom heeft de leerkracht stukken van de les vertaald. Ook hebben we deze ochtend verschillende werkvormen proberen uit te voeren. De leerkrachten geven de lessen en ik coach tussendoor. Sommige werkvormen hebben nog extra oefening nodig. De leerkrachten pikken de feedback goed op en willen dit ook gelijk toepassen. Aaron en Lucia werken goed met elkaar samen en helpen elkaar tijdens de lessen omdat het zoveel leerlingen zijn. ’s Middags geven we dezelfde workshop aan de bovenbouw leerkrachten. En bespreek ik de lessen met Aaron en Lucia door voor de volgende dag. Na het eten bereiden we de volgende dag voor. We ontdekken een patroon in het eetschema. Zo eten we de ene dag kip met rijst, daarna fish and chips, dan aardappels met beef en weer van voor af aan! ’s Ochtends eten we wit brood met ei of ander beleg (jam, pindakaas, boter) en maken we zelf een lunch klaar om mee te nemen.

Donderdag 27 april
Vandaag zie ik veel verschillende werkvormen terug in de klas. Erg leuk, want dat betekent dat alle leerlingen betrokken worden bij de lessen! Zo worden er bij het oefenen van de tafel van 2 leerlingen naar voren geroepen om groepjes van 2 te maken, aan de hand daarvan worden sommen gemaakt. Daarna gaan ze in groepjes van ongeveer 6 leerlingen bij elkaar zitten en mogen ze met houtjes, dopjes of steentjes verder oefenen. Lucia wordt erg enthousiast als ze ziet dat een groot deel van de klas actief mee doet en dat ze de sommen begrijpen. Een succeservaring voor haar! Ook proberen we te stimuleren dat de betere leerlingen uitleg geven aan de leerlingen die het nog niet snappen. Aaron maakt gebruik van de werkvormen think-pair-share en staan/zitten. De kinderen zijn hierbij met hun hele lichaam actief bezig. Hij wil het graag goed overbrengen en verteld daarom erg veel en kauwt de antwoorden voor voor de kinderen. Hij heeft van tevoren de lessen goed voorbereid op grote vellen, met het tape wat ik heb meegenomen wordt dit opgehangen. Zo verschijnen er steeds meer woorden en tekeningen op de muur achter in het lokaal. Na schooltijd bekijken we de omgeving van de school. Een aantal leerkrachten wonen erg dichtbij. De overheid kiest hier voor de leerkrachten de scholen uit, het kan dus zijn dat je moet gaan werken op een school in een andere stad. Dan kun je meestal dicht bij je school gaan wonen.

Vrijdag 28 april
De laatste dag op Sonkhwe PS. Vandaag is Arie bij ons op school. Samen met de directeur brengt hij het team en de school in kaart. Ze voeren een quickscan uit, dat betekent dat ze alle klassen kort bezoeken (10 tot 15 min) en aan de hand daarvan kijken hoeveel leerlingen ‘on task’ zijn. Ook bereiden ze samen een vergadering voor die die middag zal plaatsvinden. Lucia en Aaron doen vandaag weer goed hun best in de klas. Aaron geeft de kinderen meer bedenktijd en is dan ook blij verrast wanneer de kinderen zelf kunnen benoemen welke woorden met een ‘U’ ze de vorige dag geleerd hebben. Hij kijkt tijdens dit onderdeel erg trots mijn kant op. Ook hebben ze veel eigen inbreng laten zien en verzamelen ze materialen om de lessen duidelijker en aantrekkelijker te maken. Knap hoe ze dit met ongeveer 100 kinderen uitvoeren! Hopelijk zetten ze deze lijn voort en gaan ze de kinderen leren ‘leren’ en geven ze betekenis aan de woorden ipv alleen de herhaling. Lucia en Aaron geven aan dat ze het leuk vonden dat ik in de klas ben geweest. Ik heb voor allebei als cadeautje een zak echte Hollandse stroopwafels meegenomen. ’s Middags vergaderen we met het hele team. We presenteren aan elkaar wat de successen zijn geweest deze week. We schenken de school twee bomen. Met een goed gevoel nemen we afscheid.
’s Avonds gaan we bijtijds naar bed, want morgen gaan we op safari!

Zaterdag 29 april
Om 5uur zitten we met slaperige hoofden in de bus op weg naar Kasungu National Park. Het zou twee uur rijden zijn, maar uiteindelijk komen we pas na 3,5 uur aan. Er zouden twee jeeps klaar staan, maar er stond er maar één klaar. We horen vandaag regelmatig TIA ‘This is Africa’ haha. Onderweg kwamen we al olifanten tegen. Muisstil zaten we met zijn alle in de jeep. Ook zijn we naar het water gelopen waar een groep nijlpaarden lagen. In de verte zien we antilopen gaan. Verder zijn er weinig dieren te zien. Dat komt omdat het nu winter is in Afrika, het veel geregend heeft en daardoor alles dicht begroeid is. Voor ons zijn het lekkere temperaturen want het is gemiddeld 25 graden. We relaxen lekker wanneer de tweede groep met de jeep vertrekt. Aan het einde van de middag lunchen we met elkaar in het park. De tafel wordt speciaal voor de jarige Eva versierd met kerstversiering en ze krijgt een kerstmuts op (bij gebrek aan verjaardagsversiering!).

Zondag 30 april
Vanochtend kunnen we lekker uitslapen. We worden rond 10 uur verwacht bij de kerkdienst in de stad Lilongwe. Speciaal voor ons wordt de kerkdienst in het Engels vertaald. We worden goed aangekondigd en er wordt regelmatig naar ons verwezen in de dienst. Er zijn verschillende muzikale optredens en uiteraard moeten wij ook nog wat nummers zingen. Na 3uur is de (vrij zware) dienst afgelopen en gaan we de stad in. We genieten eerst van een lekkere pizza bij de pizzacorner en daarna gaan we op jacht naar souvenirs, afdingen maar!

Maandag 1 mei
Om 7.45u zitten we in de bus richting Mchuchu PS. Vandaag zijn de scholen dicht ivm de dag van de arbeid. Wij hebben een sportochtend georganiseerd voor kinderen van een weeshuis en een klas van de Mchuchu school. Ongeveer 100 kinderen doen hier aan mee. Janneke heeft vanuit Nederland voor ieder kind een groen of oranje shirt meegenomen die ze mogen houden. En iedereen heeft van tevoren spellen voorbereid. Samen met Cindy begeleid ik het spel tikkertje en vriendje draai. Vooral tikkertje is nieuw voor de kinderen hier, we moeten regelmatig even meedoen om het uit te leggen. Ieder kind krijgt een kaart met daarop de spellen en na ieder spel krijgen ze een sticker, dat is een groot succes. ’s Middag is er tijd om te niksen in het hotel of nog een keer naar de markt te gaan. ’s Avonds bereiden we de volgende dag voor, we gaan dan weer op bezoek bij een nieuwe school, Mtenthera.

Dinsdag 2 mei
Vandaag gaan we naar Mtenthera PS, hier blijven we drie dagen. Dit is een grote school met wel 2300 leerlingen en 36 leerkrachten. Ook op deze school worden we warm welkom geheten. We beginnen weer met een kennismaking met de leerkrachten en we stellen ons daarna voor aan de kinderen tijdens de assembly. In onze schoolgroep zijn we met drie Linda’s dus dat is altijd erg grappig bij het voorstelrondje. Ik word gekoppeld aan standard 7 (vergelijkbaar met groep 8/ de 1e klas). In de klas zitten ongeveer 60 leerlingen en zijn er schoolbankjes aanwezig. In deze klas geven Innocent en Peter les. Ik observeer bij beide een les en ga daarna in gesprek met ze. De sfeer in de groep is goed en ontspannen. De kinderen belonen elkaar door een handklap te geven, maar ook bijv. ‘flowers’ en ‘vuurwerk’, die bewegingen maken ze met hun handen. Peter geeft in een gesprek aan dat hij liever zelf de lessen voorbereid en dat hij niet per se mee wil doen aan het programma wat wij bieden. Ik mag komen kijken in de klas, maar het hoeft niet van hem. Hij geeft duidelijke lessen en past al wat actieve werkvormen toe die bij hem passen. Ik laat hem hier vrij in, we bekijken wat andere actieve werkvormen en er zijn verder geen verplichtingen voor hem. Innocent wil wel graag samen een les voorbereiden met daarin een actieve werkvorm. ’s Middags geven we weer twee workshop rondes, één aan de onderbouw en één aan de bovenbouw. Tussendoor gaan we aan de slag met het oververven van schoolborden. Vanuit Nederland hebben we schoolbordverf en kwasten meegenomen en we nemen nu de borden onder handen die een opknapbeurt nodig hebben. Aan het eind van de dag valt er een flinke regenbui. ’s Avonds bereiden we de volgende dag voor.

Woensdag 3 mei
Vandaag bekijk ik een les van Peter en van Innocent. Innocent doet goed zijn best om de werkvormen toe te passen die we besproken hebben, tussendoor help ik hem hierbij. Ook bij Peter blijf ik een les, deze gaat over het koken van Nsima (typisch Malawisch). Na de pauze vraagt de directeur of ik ook een Engelse les in standard 4 wil observeren. Gloria wil graag in gesprek met mij over actieve werkvormen en samen bereiden we een les voor voor de volgende dag. Ze geeft les onder een overkapping. Door gebrek aan lokalen zijn er drie klassen buiten gevestigd, twee onder een overkapping en één onder een boom. Aan het einde van de ochtend heb ik gezellig gedanst en gezongen met de jongste klassen op het sportveld. Nadat ik bij één groep was wezen kijken werd mij gevraagd ook bij de andere groep te komen, dat vinden de kinderen reuze interessant!

Donderdag 4 mei
Vandaag alweer de laatste dag op deze school. Ik mag om 7.30u meteen beginnen met een Engelse les aan standard 7. De les gaat over het maken van vuur. Iets waar de kinderen goed bekend mee zijn. Ik heb de les voorbereid met actieve werkvormen. Zo doen we think-pair-share (de kinderen lopen rond, wanneer ik in mijn handen klap maken ze een tweetal en wisselen ze informatie uit, dit wordt een paar keer herhaald, daarna worden de antwoorden gedeeld in de groep) ook werken we met placemats (in een groepje van vier vullen ze individueel een antwoord in, daarna bespreken ze dit in hun groepje en daarna klassikaal). De leerkrachten ondersteunen mij deze les in verband met de taal. Dit keer begrijpen de kinderen mijn Engels beter en kan ik de leerlingen juist moeilijk verstaan (Engels op zijn Afrikaans blijft lastig). Innocent geeft zelf ook een les met actieve werkvormen en is hier tevreden over. De directeur voert samen met Frans een quickscan uit en bereid een vergadering voor. Na de pauze geef ik samen met Gloria een Engelse les over verschillende beroepen. Buiten voeren we wat actieve werkvormen uit zoals binnenkring-buitenkring en mix en koppel (kaartjes die bij elkaar horen worden bij elkaar gezocht, waardoor er tweetallen ontstaan). De leerlingen doen enthousiast mee en poseren trots voor foto’s.
’s Middags vergaderen we met het hele team. Dit verloopt wat stroef, het is een groot team maar de directeur is erg zenuwachtig en er komt weinig respons vanuit de leerkrachten. Maar de conclusie is dat er weer nieuwe dingen geleerd zijn. Hopelijk zetten ze deze lijn met elkaar voort. Na het maken van een groepsfoto nemen we afscheid. Ik heb voor de leerkrachten waar ik mee heb samengewerkt een zakje stroopwafels meegenomen. Als bedankje krijgen wij een Atlas van Malawi. Voordat de bus komt verven we nog snel wat schoolborden over.

Vrijdag 5 mei
De echte laatste dag in Malawi. Vandaag komen we met de Malawiaanse directeuren en verschillende leerkrachten bij elkaar in de conference hall. We evalueren het programma. De scholen geven korte presentaties aan elkaar, ze vertellen elkaar (op een actieve manier) wat ze geleerd hebben de afgelopen weken. We lunchen met elkaar in het restaurant naast de conference hall. Na de lunch werken we naar het afscheid toe. Met elkaar zingen we liedjes en wordt er op een theatrale manier Nederlandse les gegeven aan de Malawiaanse collega’s. Er wordt veel gelachen. Elke deelnemer krijgt van Edukans een certificaat uitgereikt. Als bedankje krijg ik van Lucia (van Sonkhwe) een mooie Afrikaanse doek, die ze hier veel dragen in alle kleuren en met alle vormen. Erg lief!
’s Avonds genieten we van een Afrikaanse BBQ samen met het personeel van het hotel. Daarna begint de bonte avond. Ik treed niet op maar mag de avond presenteren. Er zijn verschillende liedjes, quizjes, een Afrikaanse dans door het personeel en de zoon van de buschauffeur zingt een lied voor ons. Het is een gezellige avond!

Zaterdag 6 en zondag 7 mei
We mogen enigszins uitslapen want we ontbijten pas om 8uur. Voor die tijd moeten we wel onze koffer inpakken zodat deze vast boven op de bus kunnen worden gezet. Om half 10 vertrekken we naar het vliegveld om een lange reis te starten. We vliegen eerst naar Blantyr, daarna naar Addis Abeba waar we moeten overstappen, vervolgens vliegen we door naar Parijs en daarna naar Brussel. We landen om 9uur. Bij de bagageband nemen we afscheid van elkaar. Met de trein vertrek ik richting Dordrecht en daar word ik opgehaald.
Het was een onvergetelijke reis en ik heb hier zelf ook veel van geleerd. Het nagenieten kan beginnen!

Media bij bericht (27)

Reacties (3)

  • Anne Kluit
    1 jaar geleden
    Heel leuk om te lezen Lin, wat een ervaring!! X

    Reactie rapporteren

  • Linda Roskam
    1 jaar geleden
    Wat een ervaring, heel leuk om te lezen. Groetjes van nog een Linda

    Reactie rapporteren

  • Nancy van der Heijden
    1 jaar geleden
    Leuk om te lezen en wat een ervaring moet dit geweest zijn!! Groetjes Nancy

    Reactie rapporteren

Reactie plaatsen